Monorail

Monorail: niet zo vanzelfsprekend

Een ontwikkelingstraject wat al lang loopt is de monorail, waar de installatie op één rail rijdt in plaats van twee. Monorail is niet zo vanzelfsprekend, door de buiten de gevel hangende werkbak komt er een hoge torsiebelasting op de rails, die dit zonder te grote vervorming moet kunnen opvangen. Ook de wielkasten op de rails worden zwaar belast, zeker als de installatie door de bochten rijdt.



Echter een monorail heeft ook grote voordelen. Door de geringe ruimte die de rail inneemt op het dak is er meer ruimte voor bijvoorbeeld zonnepanelen of een terras en de monorail kan bijvoorbeeld ook tegen een borstwering bevestigd worden.



Ons laatste type monorail, bestaande uit koker, maakt ook een zeer grote afstand tussen de steunpunten mogelijk van vier meter of meer. Dit biedt mogelijkheden op daken waar de rail bijvoorbeeld alleen op stalen spanten of draagmuren bevestigd kan worden.



Voor de nabije toekomst staat nog de ontwikkeling van monorail op een helling in het programma, waarbij we onder andere ons tandheugel systeem gaan combineren met de monorail.

Een ontwikkelingstraject wat al lang loopt is de monorail, waar de installatie op één rail rijdt in plaats van twee. Monorail is niet zo vanzelfsprekend, door de buiten de gevel hangende werkbak komt er een hoge torsiebelasting op de rails, die dit zonder te grote vervorming moet kunnen opvangen. Ook de wielkasten op de rails worden zwaar belast, zeker als de installatie door de bochten rijdt.


Echter een monorail heeft ook grote voordelen. Door de geringe ruimte die de rail inneemt op het dak is er meer ruimte voor bijvoorbeeld zonnepanelen of een terras en de monorail kan bijvoorbeeld ook tegen een borstwering bevestigd worden.


Ons laatste type monorail, bestaande uit koker, maakt ook een zeer grote afstand tussen de steunpunten mogelijk van vier meter of meer. Dit biedt mogelijkheden op daken waar de rail bijvoorbeeld alleen op stalen spanten of draagmuren bevestigd kan worden.


Voor de nabije toekomst staat nog de ontwikkeling van monorail op een helling in het programma, waarbij we onder andere ons tandheugel systeem gaan combineren met de monorail.

Overige Innovaties

Aandrijfsystemen


Helling rijdende installaties, hefmasten, klimrails: alles moet worden aangedreven. Wij ontwikkelen de systemen hiervoor meestal zelf.

Pantografen


Een situatie die we vaak tegenkomen is een overhangende gevel of balkon met een raam eronder. Om die te bereiken, ontwikkelen we pantografen.

Knikarm / Telescoopgiek


Ons huidige innovatieproject betreft de knikarm- en telescoopgiek voor de grotere installaties.

Monorail


Dit ontwikkelingstraject heeft de installaties op één rail mogelijk gemaakt.